vrijdag 21 juni 2024

Tips voor voedingsproblemen bij je kind

Bij een kind opvoeden komen er veel uitdagingen kijken. Een van deze uitdagingen is je kind leren gezond te eten. In deze blog lees je tips voor een aantal voedingsproblemen die kunnen voorkomen.

De ‘lust-ik-niet’ fase

Deze fase hebben redelijk veel kinderen tijdens het 2e levensjaar. Zo kan je kind eerst alles willen eten en van de ene op de andere dag dingen niet meer lekker vinden. Een van de oorzaken hiervan is dat je kind vanaf 1,5 jaar tot 2 jaar in de ‘peuterpuberteit’ komt. Deze fase duurt ongeveer tot het vierde levensjaar. Een andere benaming hiervoor is de ‘nee-fase’. Je kind kan dan onder meer driftbuien hebben en dwars gedrag vertonen. Dit dwarse gedrag uit zich dan in bepaalde voedingsmiddelen niet willen eten.

Het Voedingscentrum heeft een aantal tips om deze fase door te komen. Hieronder lees je een aantal van deze tips.
-Combineer voedingsmiddelen die je kind niet lekker vindt met andere voedingsmiddelen in een schotel, bijvoorbeeld een ovenschotel of een stamppot.

Maak het desbetreffende voedingsmiddel op een andere manier klaar.
Bijvoorbeeld grillen of bakken in plaats van koken.

Kleed het eten leuk aan.
Dit vergroot de kans dat je kind het eten wilt proberen.

Ga samen met je kind koken.
Als je kind heeft meegeholpen met het eten bereiden is de kans groter dat hij/zij het ook gaat proeven.

Houd een ontspannen sfeer.
Ga je kind niet dwingen dat hij/zij het eten moet opeten.

Beloon je kind niet.
Dit werkt alleen op korte termijn. Op lange termijn kan dit negatieve gevolgen hebben. Je kind kan eten gaan zien als een beloning en dit in zijn/haar volwassen leeftijd voortzetten. Dit kan leiden tot overgewicht en/of een eetstoornis. Geef het toetje ook als je kind niet het eten heeft opgegeten.

Je bepaalt wat het kind eet en het kind bepaalt hoeveel het eet.
Als je jouw kind gaat forceren het bord leeg te eten kan het kind niet leren luisteren naar zijn/haar verzadigingsgevoel. Dit kan later leiden tot overgewicht, omdat je kind hierdoor niet goed het verschil tussen honger en trek krijgt. Je kunt als ouders nooit precies weten hoeveel je kind nodig heeft. Het ene kind heeft een hogere energiebehoefte dan de ander. Natuurlijk als je kind bijna niets eet moet er wel professionele hulp worden gezocht.

Je kind lust geen groenten

Hiervoor is het belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Vaak lusten de kinderen van ouders die geen groenten lusten ook geen groenten. Wist je dat je kind pas na 10-15 keer proeven weet of hij/zij iets echt niet lekker vindt?

Je kunt met je kind de uitdaging aangaan om per week een aantal groenten te gaan proeven. Je maakt deze groenten dan op verschillende manieren klaar. Hierbij geldt ook dat het helpt als je kind meehelpt met het bereiden. Je kunt dan een groente proeflijst bijhouden, waarop staat hoevaak je kind het heeft geprobeerd en hoe vies of lekker hij/zij het vond. Laat je kind zelf kiezen met welke groente hij/zij wilt beginnen.

Dit moet je lezen

Meest gelezen