dinsdag 30 april 2024

Hoe zet ik een paraveterinair consult op?

Als paraveterinair speel je een belangrijke rol in de dierenkliniek door ondersteuning te bieden aan de dierenarts en directe zorg te verlenen aan patiënten. Het opzetten van een paraveterinair consult kan een geweldige manier zijn om extra diensten aan te bieden en hiermee de service voor zowel dieren als eigenaren te verbeteren. Ook is het een perfecte manier om de dierenarts te ontlasten, immers er zijn een hoop zaken die je als paraveterinair ook prima kunt uitvoeren.

Hier volgt een stapsgewijze gids om je op weg te helpen:

1. Inventarisatie

Analyseer welke specifieke diensten ontbreken of waar vraag naar is binnen de kliniek en je klantenbestand. Bekijk ook welke handelingen nu door de dierenarts gedaan worden, die net zo goed (of misschien wel beter ;-)) door de paraveterinair gedaan kunnen worden.

Dit kunnen onder meer zijn puppy- en kittenconsulten, gewichtsbeheer, wondcontroles, gedragsadvies, diabetesconsulent, artroseconsulent en voedingsadvies.

Bepaal ook welke materialen en apparatuur je nodig hebt om deze diensten te kunnen verlenen. Denk hierbij aan een extra spreekkamer met inrichting en bijvoorbeeld informatiemateriaal voor eigenaren.

2. Kostenbepaling

Altijd belangrijk! Bereken de kosten die gemoeid zijn met het verlenen van het consult. Hieronder valt ondermeer het salaris van de paraveterinair, de kosten van benodigde materialen en apparatuur en eventuele andere kostenposten zoals informatiemateriaal of marketingmaterialen.

Onderzoek de prijzen die collega’s in de regio rekenen voor vergelijkbare diensten. Dit kan je helpen om een idee te krijgen van de gangbare tarieven in de markt.

Bepaal vervolgens de prijs die je nodig hebt om een gezonde marge te maken.

3. Maak protocollen

Ontwikkel gedetailleerde protocollen voor elk aspect van het paraveterinaire consult. Welke handelingen voer je precies uit? Hoe is de opvolging? Hoe documenteer je alles in het praktijkprogramma en wat reken je voor iedere handeling die je uitvoert?

Zorg ervoor dat alle medewerkers van de kliniek op de hoogte zijn van deze protocollen en dat ze consistent worden toegepast.

4. Training en nascholing

Zorg ervoor dat je over de nodige training en ervaring beschikt om het paraveterinaire consult gedegen uit te kunnen voeren. Dit kan onder meer door het volgen van cursussen of workshops of het organiseren van interne trainingen.

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en richtlijnen in de veterinaire zorg om je kennis en vaardigheden actueel te houden.

5. Wettelijke bevoegdheden

In Nederland is het helaas nu eenmaal zo dat de paraveterinair beperkte bevoegdheden heeft. In Amerika bijvoorbeeld mag een paraveterinair veel meer zelfstandig doen in de kliniek. Men is dit wel aan het onderzoeken, maar het zal nog wel even wat tijd kosten voordat de bevoegdheden uitgebreid zullen worden. Hou je dus aan het Besluit Paraveterinairen.

6. Marketing

Jouw klant heeft geen idee dat je sinds kort paraveterinaire consulten aanbiedt. Maak dus reclame via verschillende kanalen, waaronder de website van de kliniek, sociale media, flyers en/of posters in de wachtkamer.

Benadruk de voordelen van je diensten om klanten aan te moedigen om gebruik te maken van het paraveterinair consult. Voordelen zijn bijvoorbeeld gemak, persoonlijke aandacht en specifieke expertise van de paraveterinair. Denk hierbij aan diabetes-, artrose- en bijvoorbeeld gewichtsconsulentes.

7. Evalueer en pas zonodig aan

Iets nieuws opzetten is ontzettend leuk. Maar, je zult af en toe wel kritisch moeten kijken naar het verloop. Probeer dus in je praktijkmanagementsysteem te kijken naar de winstgevendheid (hoeveel heb je er gedaan, wat leverde het op en wat waren de kosten). Hoewel dit natuurlijk niet per se het doel hoeft te zijn, kan het niet zo zijn dat de paraveterinaire consulten je alleen maar geld kosten. Dat is geen gezonde bedrijfsvoering.

Een van de redenen om met een paraveterinair consult te gaan starten is om de dierenarts te ontlasten. Betrek dus ook de tijdsbesparing van de dierenarts in het plaatje.

Vraag aan je klanten hoe men deze service ervaart en organiseer een sessie met je collega’s. Pas waar nodig protocollen, procedures en diensten aan om de kwaliteit en efficiëntie te verbeteren en tegemoet te komen aan veranderende behoeften en verwachtingen van je klanten.

Dit artikel is geschreven door de redactie van Vetlife in samenwerking met Patricia van der Zwan, praktijkmanager Dierenkliniek De Eland, Den Haag.

Dit moet je lezen

Meest gelezen