
Spoedklinieken zitten bomvol, dierenartsen draaien overuren en het einde van de zomerdrukte is nog lang niet in zicht. De spoedzorg voor gezelschapsdieren staat onder grote druk. Wat speelt er precies, en hoe houden we het samen werkbaar?
Zomerstress in de spoedzorg
De KNMvD geeft aan dat spoeddiensten in het hele land onder grote druk staan. Waarom juist nu, midden in de zomer, is lastig te verklaren. Wat we wél zien is een forse toename van typische zomerspoedgevallen. Honden met grasaren in neus of oor, oververhitting, katten die van balkons vallen, honden met klachten na zwemmen in water met blauwalg. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel.
“Elk seizoen brengt zijn eigen uitdagingen”, zegt Lisanne Bolt, spoeddierenarts bij AniCura MCD in Amsterdam. “Maar we merken dat we onze grenzen bereiken. We willen er voor ieder huisdier zijn. Toch moeten we soms doorverwijzen naar andere spoedklinieken of huisdieren langer laten wachten op hun nodige zorg. Dat is ontzettend verdrietig – voor baasjes én hun zieke of gewonde huisdier. Onze teams doen er alles aan om te helpen. Maar we vragen ook begrip: de druk is hoog en de zorgcapaciteit niet onbeperkt.”
Alles op alles zetten
Ook bij de Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren in Utrecht is het volle bak. “Het is elk jaar druk in de periode tussen zeg mei en september, maar we moeten echt alles op alles zetten. Onze dierenartsen en paraveterinairen draaien overuren, en stellen vakanties uit tot het najaar om de zorg voor dieren en hun eigenaren te kunnen waarborgen”, aldus Joris Robben, dierenarts-specialist en hoofd van de Spoedkliniek voor Gezelschapsdieren Midden-Nederland.
Eerst bellen, altijd
Een boodschap die we allemaal blijven herhalen naar eigenaren: bel eerst. “Tijdens het telefoongesprek doen wij een triage: we beoordelen op basis van de klachten of directe zorg nodig is”, zegt Miyuki Yokoi, triagist en dierenarts bij Evidensia Dierenziekenhuis Hart van Brabant in Waalwijk. “Maar ook aan de telefoon is het erg druk en het helpt enorm als mensen vooraf bedenken, of zelfs opschrijven, wat ze willen vertellen of vragen. Zo kunnen wij gerichter en efficiënter helpen.”
Ze voegt toe: “Vaak kunnen we mensen geruststellen en adviseren om de volgende dag contact op te nemen met de eigen dierenarts. Zo houden we de spoedzorg beschikbaar voor de echte noodgevallen.”
Preventie: help eigenaren beter voorbereid te zijn
Wat kunnen wij doen? Veel spoedgevallen zijn niet 100% te voorkomen, maar goede voorlichting aan eigenaren maakt wel degelijk verschil. Het is nuttig om praktische tips mee te geven, bijvoorbeeld via social media of de balie. Denk aan:
- Check je dier na elke wandeling op grasaren
- Zorg voor schaduw, voldoende water en geen inspanning tijdens hete uren
- Laat geen hond achter in een auto, ook niet met het raampje open
- Maak ramen en balkons kat-proof
- Let op vergiftigingen door chocolade, druiven, slakkenkorrels, schoonmaakmiddelen of lelies
- Houd honden weg bij stilstaand water met risico op blauwalg
- Wees alert bij barbecue: gloeiend vlees, prikkers en botjes zijn vragen om problemen
Veel van deze situaties zien we elke zomer weer terug in de spoed. Door eigenaren hier bewust van te maken, voorkomen we samen leed én overbelasting.
Dank voor jullie inzet
De knelpunten in de spoedzorg zijn duidelijk, en een sectorbrede werkgroep onderzoekt momenteel waar verbetering mogelijk is. Maar oplossingen kosten tijd. Tot die er zijn, blijven wij het samen doen. Door elkaar te steunen, scherp te blijven op onze eigen grenzen, en door helder te communiceren met onze klanten.
Namens Vetlife willen we alle collega-dierenartsen, paraveterinairen en andere veterinaire professionals bedanken. Jullie zijn er dag en nacht voor de zieke en gewonde dieren. Jullie inzet is bewonderenswaardig. Houd vol en zorg goed voor jezelf. Jullie zijn helden, stuk voor stuk.


