vrijdag 21 juni 2024

Gezonde voeding en leefstijl voor pubers

Is je kind volop aan het puberen of komt de puberteit er bijna aan? Lees dan hier hoe je kind gezond deze fase kan doorlopen.

Grenzen opzoeken

De puberteit is een fase waarin veel kinderen grenzen gaan opzoeken. Je kind kan onder andere grenzen opzoeken met ongezonde voeding, drugs en alcohol. Als er te veel hiervan gebruikt wordt kan dit leiden tot overgewicht.

Te strenge regels opstellen of helemaal verbieden kan juist tegenstrijdig werken, waardoor je kind juist veel gebruik hiervan gaat maken. Van wiet kan je kind eetbuien krijgen en alcohol bevat veel kcal, waardoor het kan leiden tot een te hoge energie-inname. Ook wordt je impulsiever door het drinken van alcohol, waardoor je kind meer ongezonde dingen kan gaan eten als hij/zij onder invloed van alcohol is. Het beste is om een open gesprek te voeren met je kind over deze onderwerpen en voorlichten wat de voor- en nadelen van deze dingen zijn. Sommige ouders kiezen ervoor samen met het kind alcohol te drinken, zodat ze er zelf bij zijn als iets misgaat. Qua ongezonde voeding kan er bijvoorbeeld richtlijnen worden afgesproken wanneer en hoe vaak er ongezond kan worden gegeten.

Groei

Tijdens de puberteit krijgt je kind een groeispurt. Door deze groei moet je kind iets meer eten. Voor groei is er meer eiwitten en kcal nodig. Deze extra voeding moet je kind niet uit ongezonde voeding halen, omdat deze geen belangrijke voedingsstoffen bevatten. Het liefst eet je kind iets extra uit de Schijf van Vijf, bijvoorbeeld:
-Groente
-Fruit
-Tosti van volkorenbrood met 30+ kaas
-Belegde volkoren boterham
-Volkoren knäckebröd. 

Sport en bewegen

Je kind kan ook luier en/of vermoeider worden tijdens de puberteit. Toch is het belangrijk om je kind te stimuleren om voldoende te sporten en te bewegen. Dit helpt om op gewicht te blijven en heeft daarnaast vele gezondheidseffecten. Zo helpt het voor meer concentratie en maakt het je fitter. Ook is het goed voor het sociale netwerk van je kind. Tijdens de puberteit kan je kind vrienden voor het leven maken.

Menstruatie

Tijdens de menstruatie krijgen sommige meisjes last van eetbuien. Veel meisjes hebben dan behoefte aan zoetigheid, zoals chocolade. Te veel suiker kan juist de menstruatiekrampen verergeren. Het is daarom juist belangrijk om de suikerinname laag te houden en zoveel mogelijk normaal te eten. Tijdens de menstruatie is de energiebehoefte wel licht verhoogd, maar er kan normaal worden gegeten.


Dit moet je lezen

Meest gelezen