vrijdag 21 juni 2024

Koolhydraatarm dieet

Steeds meer mensen volgen een koolhydraatarm dieet. Wat houdt dat eigenlijk in? Hier lees je alles over dit dieet.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn suikers, vezels en zetmeel. Suikers worden sneller opgenomen dan zetmeel. Er wordt ook wel gesproken van enkelvoudige suikers en meervoudige suikers. Enkelvoudige suikers zijn suikers zoals suikerklontjes en in snoep. Meervoudige suikers zijn zetmeel zoals in brood en granen. De enkelvoudige suikers worden sneller in het bloed opgenomen, waardoor er een snellere stijging van de bloedsuiker ontstaat. Vezels zijn koolhydraten die niet verteerbaar zijn. Ze hebben wel gezondheidseffecten, zoals een positief effect op de darmen.


Wat is een koolhydraatarm dieet?

Wat het precies is wordt nog over gediscussieerd. Volgens het Voedingscentrum is een koolhydraatarm dieet een dieet waarbij je minder koolhydraten eet dan aanbevolen. Het advies van het Gezondheidsraad voor volwassenen is om 50-70% van de inname van je kcal uit koolhydraten te halen. Gemiddeld eet een volwassen vrouw 210 gram koolhydraten per dag.

Andere experts vinden dat als je minder koolhydraten dan voorheen eet je ook een ‘koolhydraatarm dieet’ volgt. Hierdoor kan je ook een koolhydraatarm dieet volgen als je momenteel 50% van je energiebehoefte uit koolhydraten haalt en voorheen 75% van je energiebehoefte uit koolhydraten haalde.


Soorten koolhydraatarme diëten

Er zijn verschillende varianten, waarbij de aantallen koolhydraten en de gekozen voedingsmiddelen verschillen.


Ketogeen dieet

Bij deze vorm eet je maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Dit is erg laag. Ter vergelijking adviseert de Gezondheidsraad ongeveer minimaal 200 gram koolhydraten per dag te eten (40% van de kcal behoefte).

Atkins-dieet
Bij dit dieet eet je veel vet en eiwit en weinig koolhydraten. Het Atkins-dieet bestaat uit 4 fasen, waarbij een ander soort dieet wordt gevolgd.


Paleo dieet
Een andere naam voor dit dieet is het oerdieet. Het dieet gaat uit van de overtuiging dat onze voorouders noten, fruit, groente, vlees en vis aten. Het dieet heeft niet als eerste doel om af te vallen. Het wordt vooral gezien als een leefstijl.

Voordelen en nadelen

De meeste koolhydraatarme voedingspatronen bevatten veel eiwitten. Dit kan zorgen voor een langer vol gevoel. Eiwitten zijn ook belangrijk voor spieropbouw en kunnen ervoor zorgen dat je minder spiermassa verliest tijdens het afvallen.
Een nadeel van dit dieet is dat je bij de meeste vormen te veel verzadigde vetten binnenkrijgt. Te veel inname van verzadigde vetten verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast is de kans groot dat je van bepaalde voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt, zoals B-vitamines, jodium en voedingsvezels.

Dit moet je lezen

Meest gelezen