vrijdag 29 maart 2024

Pijn bij konijnen kan beoordeeld worden door grimasschaal

konijnen

Konijnen kunnen pijn uiten door middel van grimassen. Konijnen zijn de focus geworden van wetenschappers die het ongemak van dieren proberen te meten door gezichtsuitdrukkingen te controleren. Traditioneel moesten onderzoekers vertrouwen op metingen achteraf met betrekking tot gewichtsverlies of voedsel- en waterconsumptie, evenals subjectieve beoordelingen door de onderzoekers zelf.

Wetenschappers hebben de eerder ontdekte grimasschaal van muizen kunnen aanpassen aan konijnen. Matthew Leach, een onderzoeker op het gebied van dierenwelzijn aan de Newcastle University in het Verenigd Konijkrijk, heeft gewerkt aan de verschillende pijnexpressies bij verschillende dieren. Hij is in staat geweest om een ​​grimasschaal voor konijnen te ontwikkelen. De bevindingen zijn gepubliceerd in het journal PLoS One.

De schaal is gebaseerd op scores, zoals vernauwing van de ogen en bolling van de wangen, variërend van 0 tot 2. De gecombineerde score geeft de totale hoeveelheid pijn aan. De schaal, die aanvankelijk voor muizen was ontwikkeld, werd al snel door dierenartsen overgenomen om postoperatieve pijn bij dieren te beoordelen.

De grimasschaal voor konijnen was ingegeven door de Zweedse regering, die wilde beoordelen hoe pijnlijk oortatoeëren was. De procedure wordt vaak gebruikt om dieren te identificeren in landbouw- en fokshows.

Zoals verwacht heeft de konijnenschaal een aanzienlijke overlap met de bestaande muis- en rattenschaal. Scores voor konijnen getatoeëerd zonder verdoving waren gemiddeld 4 na de procedure, terwijl voor behandeling, na schijnbehandeling en na behandeling met plaatselijke verdoving de scores gemiddeld minder dan 2 waren. Een verschil van minimaal 2 is een significant resultaat in dit onderzoek.

Het team werkt nu aan schalen voor resusapen en werkt samen aan schalen voor lammeren, paarden en varkens.