vrijdag 25 april 2025

Nederlandse huisdiereigenaar onderschat medische kosten

Als het gaat om onze huisdieren, willen wij natuurlijk niets liever dan hen de beste zorg bieden. Maar uit recent onderzoek blijkt dat Nederlandse huisdiereigenaren vaak niet goed voorbereid zijn op de kosten die hiermee gepaard gaan. Volgens een onderzoek van DVJ Insights, uitgevoerd in opdracht van huisdierenverzekeraar Figo (voorheen Petplan red.), schatten huisdierbezitters de kosten van medische behandelingen vijf à zes keer lager in dan de werkelijke kosten.

Kosten realiteit versus verwachting

Hoewel meer dan 70% van de honden- en katteneigenaren vindt dat hun huisdier minstens dezelfde zorg verdient als zijzelf, geeft 65% aan de dierenarts alleen te bezoeken als het echt niet anders kan. De reden? De kosten. Meer dan 40% van de baasjes vindt de prijzen onredelijk, en dit gebrek aan bewustzijn speelt een belangrijke rol in hun besluitvorming. Voor ruim de helft van de huisdierbezitters zijn de hoge kosten doorslaggevend in de keuze voor behandelingen.

Een voorbeeld uit het onderzoek illustreert deze kloof: katteneigenaren verwachten gemiddeld €347,- kwijt te zijn aan de behandeling van een pootfractuur, terwijl dit in werkelijkheid kan oplopen tot wel €2.000,-. Geen wonder dat één op de vijf hondeneigenaren aangeeft het geschatte jaarbedrag voor zorgkosten (€1.400,-) niet direct te kunnen betalen.

Financiële strijd

De wens om een huisdier de beste zorg te bieden, plaatst Nederlandse huisdierbezitters vaak in een moeilijke (financiële) positie. Eén op de drie baasjes geeft aan niet voldoende middelen te hebben voor onvoorziene zorgkosten. Dit heeft geleid tot uitgestelde behandelingen: 14% van de hondeneigenaren en 11% van de katteneigenaren hebben dit al eens moeten doen.

Toch blijft de liefde voor huisdieren sterk. Slechts 4% van de hondeneigenaren en 5% van de katteneigenaren ziet uiteindelijk volledig af van een behandeling. Bijna een derde is bereid geld te lenen van vrienden of familie, en één op de tien overweegt zelfs een lening af te sluiten om de juiste zorg te kunnen bieden.

Onverwachte verrassingen voorkomen

Een praktische oplossing om deze financiële stress te verlichten is een huisdierenverzekering. Volgens het onderzoek ziet 52% van de Nederlandse hondenbezitters dit als een goede manier om niet verrast te worden door hoge kosten. Hoewel exacte verzekeringscijfers ontbreken, wordt geschat dat slechts 3 tot 8% van de huisdierbezitters daadwerkelijk verzekerd is.

Daarnaast vindt 58% van de ondervraagden dat mensen eerst een screening of test moeten ondergaan voordat ze een huisdier aanschaffen, om zeker te zijn dat ze de zorg kunnen bekostigen. Meer dan de helft is van mening dat alleen mensen die zich de zorg kunnen veroorloven een huisdier zouden mogen nemen.

Bewustwording creëren

Paul Kager van Figo Nederland benadrukt het belang van bewustwording: “Uit het onderzoek blijkt dat de bedragen die men zelf maandelijks apart zet vaak ver onder de werkelijke medische kosten liggen. Een maandelijkse premie voor een dierenverzekering is daarom een praktische manier om niet met onverwachte verrassingen te hoeven dealen, maar ook te kunnen focussen op het bieden van een gelukkig én gezond leven voor je huisdier.”

Relevantie voor de praktijk

Voor ons in de kliniek is het duidelijk dat er meer bewustwording nodig is rondom de kosten van diergeneeskundige zorg. Het hebben van een huisdier brengt nu eenmaal kosten met zich mee. Door onze cliënten goed te informeren en o.a. de mogelijkheid van de huisdierverzekering te bespreken, kunnen we helpen voorkomen dat huisdiereigenaren de rekening niet kunnen betalen. En, minstens zo belangrijk, we kunnen in veel gevallen betere en uitgebreidere zorg bieden wat de gezondheid van het huisdier ten goede komt.

Dit moet je lezen

Meest gelezen