Volgens nieuw onderzoek van de Washington State University verbeterden programma’s die gericht waren op het aaien van therapiehonden, de denk- en planningsvaardigheden van gestresste studenten effectiever dan traditionele stressmanagement programma’s.
Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift AERA Open, een peer–reviewed tijdschrift van de American Educational Research Association. Het artikel toonde aan dat gestreste studenten deze verbeteringen in cognitieve vaardigheden nog steeds vertoonden tot zes weken na voltooiing van het vier weken durende programma.
‘Het is een heel krachtige bevinding,’ zegt Patricia Pendry, universitair hoofddocent bij de afdeling Menselijke Ontwikkeling van de WSU. ‘Universiteiten doen veel geweldig werk om studenten te helpen academisch te slagen, vooral degenen die mogelijk risico lopen vanwege een voorgeschiedenis van psychische problemen of academische en leerproblemen. Deze studie toont aan dat traditionele benaderingen van stressmanagement niet zo effectief zijn voor deze populatie vergeleken met programma’s die zich richten op het bieden van mogelijkheden om met therapiehonden om te gaan.’
De onderzoekers maten het functioneren bij de 309 studenten die bij het onderzoek betrokken waren. Uitvoerende functie is een term voor de vaardigheden die je nodig hebt om te plannen, organiseren, motiveren, concentreren en onthouden: ‘alle grote cognitieve vaardigheden die nodig zijn om te slagen op de universiteit,’ zei Pendry.