donderdag 25 juli 2024

De voordelen van touwtjespringen

Touwtjespringen wordt misschien vaak gezien als iets dat alleen kinderen doen, maar er is een goede reden dat zoveel boksers het gebruiken tijdens hun training. De oefening heeft namelijk een heleboel voordelen voor de gezondheid. Dit zijn de voordelen van touwtjespringen.

1. Het verbetert de gezondheid van de botten

Touwtjespringen is een oefening waarbij je je skelet moet belasten. Om deze reden helpt het om de botgezondheid te verbeteren. Daarnaast kan het bij jongeren de botontwikkeling bevorderen.

2. Het kan helpen blessures te voorkomen

Hoe sterker het bot, hoe moeilijker het is om te breken, wat een van de redenen is waarom touwtjespringen ook helpt om blessures te voorkomen. Touwtjespringen kan met name helpen bij het voorkomen van blessures aan de enkel, omdat de beweging alle spieren die deze ondersteunen gebruikt en dus versterkt. 

3. Het verbetert de cardiorespiratoire gezondheid

Touwtjespringen is een geweldige cardiorespiratoire oefening. Touwtjespringen is een hoge intensiteitsoefening, dit betekent dat de hartslagrespons op touwtjespringen veel hoger is dan bij andere vormen van cardio, zoals wandelen, joggen of fietsen.

Dergelijke cardiovasculaire oefeningen zijn ook niet alleen goed voor het hart en de longen. Het helpt ook om gewichtstoename, hoge bloeddruk, diabetes, bepaalde soorten kanker en een aantal andere aandoeningen te voorkomen.

4. Het verbetert coördinatie en evenwicht

Coördinatie is belangrijk bij touwtjespringen – met name tussen je handen, voeten en ogen – dus herhaaldelijk springen kan je algehele coördinatie verbeteren. Touwtjespringen is niet gemakkelijk, het vereist focus en lichaamsbewustzijn. Daarnaast verbetert het je balans, waarom het zo’n populaire oefening is onder boksers.

5. Het verbrandt veel calorieën

Met touwtjespringen verbrand je tussen de 667 en 990 calorieën per uur. Hiermee verbrand je dus meer calorieën dan met hardlopen.

6. Het kan je schouders versterken

Volgens bevindingen van een studie gepubliceerd in het Human Kinetics Journal, kan touwtjespringen de schouders versterken. De deelnemers trainden 12 weken met een verzwaard springtouw en tegen het einde waren hun schoudergewrichten sterker en vertoonden ze een toename in mobiliteit.

7. Touwtjespringen kun je overal

In tegenstelling tot veel andere cardio, zoals de crosstrainer of loopband, heb je voor touwtjespringen geen cardiomachine nodig. Je hebt alleen een springtouw nodig, wat betekent dat je het overal kunt doen.

Dit moet je lezen

Meest gelezen