vrijdag 21 juni 2024

Tips om stress te verminderen

Stress hoort bij het leven. Als je te veel last krijgt wordt het een probleem. In deze blog lees je hoe je stress kunt verminderen.

Meditatie

Door meditatie leer je in het nu te leven. Je leert dat je niet jouw gedachten bent en dat het slechts een onderdeel van je is. Hierdoor kan je leren jouw gedachten meer los te laten, waardoor je minder beheerst wordt door de stress.

Mindfulnes

Vaak krijgen mensen stress als er dingen mis gaan en niet volgens de planning lopen. Door mindfulness leer je verschillende dingen, waaronder:

Het leren leven in het hier en nu
Constant bezig zijn met de toekomst kan zorgen voor stress. Door in het nu te leven ben jij minder bezig met alle taken die je nog moet doen.

Ook denk je dan minder over de toekomst. Een oorzaak van stress kan zijn dat je doemscenario’s hebt over de toekomst. Deze stress is niet nodig. Je kunt namelijk niet voorspellen hoe de toekomst is. Wel is een beetje stress behulpzaam, omdat het je motiveert om te plannen en bijvoorbeeld te sparen om later niet in de problemen te komen.


Sta open voor de gedachten en gevoelens die komen, maar oordeel niet
Het oordelen van jouw gedachten en gevoelens kan ook een stressfactor zijn. Dit is bijvoorbeeld zo als je vindt dat je niet die gevoelens mag hebben.

Geniet van de waardevolle momenten in het leven
Door echt stil te staan bij fijne momenten geniet je veel meer van het leven. Hierdoor kan je ook beter omgaan met negatieve ervaringen.

Balans energie nemende en energie gevende activiteiten

Als je meer energie nemende activiteiten hebt dan energie gevende activiteiten zal je veel stress ervaren. Het verschilt per persoon wat energie geeft en neemt. Energie nemende activiteiten kunnen zorgen voor negatieve gevoelens. Daarnaast kosten ze veel energie. Door in kaart te brengen wat je energie geeft en neemt kan je zorgen dat deze balans goed blijft.

Je kunt ook punten geven hoeveel energie een activiteit neemt of geeft. Dit maakt het makkelijker om de balans bij te houden.

Gezonde voeding

Door gezond en gevarieerd te eten voel jij je fit. Als je vermoeider bent door ongezonde voeding en/of te weinig voeding ben je gevoeliger voor stress. Daarnaast is je weerstand ook minder goed.

Beweging en sporten

Voldoende bewegen en sporten heeft een positief effect op stress. Bovendien komen er door beweging ook gelukshormonen vrij, waardoor jij je blijer voelt.

Bewegen en sporten kunnen ook een afleiding zijn van stress. Stress is vaak een kleine periode, maar als je hier lang op blijft ingaan duurt het langer. Als je afleiding zoekt zakt je stressniveau af.


Gestructureerd slaappatroon

Een gestructureerd slaappatroon houdt in dat je op ongeveer dezelfde tijden naar bed gaat en opstaat. Als je slecht en/of weinig slaapt kan je sneller stress krijgen. Bovendien kan een gestructureerd leven zorgen voor minder stress. Als je heel veel wisselt qua indeling van jouw dag kan dat je onrustig maken.

Stress heeft ook invloed op je eet. Lees hier meer over in de blog ‘De invloed van stress op je voedingspatroon’.


Dit moet je lezen

Meest gelezen