vrijdag 21 juni 2024

Gezondheidsvoordelen van het beoefenen van yoga

Yoga is zeer populair. Elk jaar komen er nieuwe varianten bij. In 2018 was het aantal yoga-ondernemingen meer dan verdubbeld ten opzichte van 2013. Bij veel sportscholen kan je verschillende yogalessen volgen en er zijn zelf yoga retreats. Waarom is yoga zo populair? Dat komt onder andere doordat het vele gezondheidsvoordelen heeft. In deze blog heb ik die voor je op een rijtje gezet.

Verbetering van je lichaamshouding

Tijdens yoga moet je constant een goede lichaamshouding aanhouden. Dat betekent een rechte rug met je schouders naar achteren, je borst naar voren en je buikspieren aangespannen. Door dit vaak te oefenen kan het ervoor zorgen dat je in het dagelijkse leven ook een betere lichaamshouding gaat aannemen.

Als je een yogales volgt, word je gecorrigeerd op je lichaamshouding, waardoor je sneller een nieuwe houding aanleert. Yoga leert je ook meer bewust te zijn van je lichaam. Hierdoor zal het je sneller opvallen als je een verkeerde lichaamshouding aanneemt in het dagelijkse leven.

Je wordt flexibeler

Door yoga te beoefenen, worden je spieren langer en steviger. Er worden verschillende stretchoefeningen gebruikt, namelijk: statisch stretchen, statisch stretchen en PNF-stretchen.
Bij dynamisch stretchen gaan stretchen en bewegen tegelijkertijd op. Met statisch stretchen houd je een spier 15-30 seconden vast. PNF-stretchen kan op verschillende manieren, waarbij gebruik wordt gemaakt van de reflexen van jouw lichaam. Deze manier van stretchen is bedoeld voor gevorderden.

Yoga maakt je dus flexibeler en daardoor heb je minder kans op blessures en kan andere sportprestaties verbeteren.

Stressverlaging

Tijdens yoga ben je niet alleen bewust bezig met jouw lichaam, maar ook met je geest. Een belangrijk onderdeel van deze sport is dat je in het nu leeft. Als je meer in het nu leven ervaar je minder stress. Je bent immers niet aan het nadenken over alle taken van de rest van de dag.

Er wordt daarnaast ook gelet op een rustige ademhaling. Tijdens het stretchen kan je als reflex hebben om jouw ademhaling in te houden.

Door yoga leer je rustig door te ademen. Een goede, rustige ademhaling kan zorgen voor minder stress. Met een hoger, oppervlakkiger en snellere ademhaling zal je sneller gestrest worden. Door op momenten van paniek over te gaan op een rustige ademhaling kan je zo jouw emoties beter controleren.
Bovendien kan yoga je helpen om jouw hoofd leeg te maken, waardoor je minder stress ervaart.

Beter slapen

Door oefeningen te doen voor het slapen wordt je hoofd rustig en ontspan je je lichaam. Dit kan ervoor zorgen dat je beter in slaap valt. Het luisteren van rustgevende muziek tijdens de yoga kan dit effect nog meer versterken. Vaak wordt een yogales afgesloten met meditatie, waardoor je nog meer tot rust komt.


Verlaagde kans op ziektes

Doordat je fysiek bezig bent kan het onder andere zorgen voor een verlaging van jouw bloeddruk en verbetering van jouw cholesterolwaarden. Als je vaak genoeg oefeningen doet kan het ook helpen om op gewicht te blijven.

Voor al deze gezondheidsvoordelen geldt dat je regelmatig yoga moet beoefenen. Dit betekent minimaal twee tot drie keer per week. Wil je meteen beginnen? Lees dan de blog ‘Yoga voor beginners‘.

Dit moet je lezen

Meest gelezen