zaterdag 20 april 2024

Grote honden hebben meer gewrichtsproblemen als ze vroeg worden gecastreerd

gewrichtsproblemen

Zwaardere honden van gemengd ras hebben hogere gezondheidsrisico’s als ze vroeg worden gecastreerd of gesteriliseerd, blijkt uit een nieuw onderzoek van de Universiteit van Californië, Davis. Uit het onderzoek bleek dat honden van gemengd ras die als volwassen meer dan 20 kilo wogen, een groter risico op gewrichtsproblemen hebben, wanneer zij voor de leeftijd van 1 jaar gecastreerd of gesteriliseerd worden. Honden die tot 19 kilo wogen, hadden geen hoger risico op gewrichtsproblemen. Het onderzoek werd gepubliceerd in Frontiers in Veterinary Science.

Het is een standaardpraktijk in de VS en een groot deel van Europa om honden te castreren met een leeftijd van 6 maanden. Dit onderzoek, die 15 jaar aan gegevens van duizenden honden in het UC Davis Veterinary Medical Teaching Hospital analyseerde, suggereert dat hondenbezitters hun opties zorgvuldig moeten overwegen.

‘De meeste honden zijn gemengde rassen,’ zegt hoofdauteur Benjamin Hart, emeritus hoogleraar aan de UC Davis School of Veterinary Medicine. ‘We hopen dat deze studie het sterilisatie- of castratieproces zal beïnvloeden om mensen die een puppy willen adopteren de tijd te geven om een ​​weloverwogen beslissing te nemen over wanneer ze moeten castreren.’

Onderzoekers onderzochten veelvoorkomende gewrichtsaandoeningen, waaronder heupdysplasie, elleboogdysplasie en craniale kruisbandscheuren, een knieblessure, in vijf gewichtscategorieën. Ze keken ook naar de risico’s van honden van gemengde rassen die kanker ontwikkelen op basis van gewicht, maar vonden in geen enkele gewichtscategorie een verhoogd risico in vergelijking met intacte honden.

Het risico op gewrichtsaandoeningen bij zwaardere honden kan tot een paar keer hoger zijn in vergelijking met intacte honden. Dit gold voor grote honden van gemengde rassen. Voor vrouwelijke honden van meer dan 20 kilo sprong het risico bijvoorbeeld van 4 procent voor intacte honden naar 10-12 procent als ze vóór een jaar werden gesteriliseerd.