donderdag 25 juli 2024

Zo verklein je de kans op blessures

Door het oplopen een blessure kun je soms wekenlang niet sporten en gaat je vooruitgang vaak achteruit. Dat is erg jammer. Lees hier hoe je de kans op blessures kunt verkleinen.

Goed uitvoeren van de oefeningen

Dit is een van de belangrijkste dingen om de kans op blessures te verkleinen. Als je een oefening of sport verkeerd uitvoert vergroot je erg de kans op blessures. Laat daarom als je met een nieuwe sport begint je eerst goed begeleiden door een professional.

Voldoende rust

Als je niet voldoende rust kan je nog te veel spierpijn hebben. Te veel spierpijn kan ervoor zorgen dat je de oefeningen niet goed uitvoert en dit verhoogt de kans op blessures. Hoeveel rust je nodig hebt is afhankelijk van hoe snel je lichaam hersteld, hoe gevorderd je bent en hoe goed je eet.

De juiste voeding

Door gezond en gevarieerd te eten ondersteun je jouw sport. Voldoende eiwitten zorgen ervoor dat je goed hersteld.Het liefst eet je 30-60 minuten na het sporten een (kleine) maaltijd met eiwitten.

Goede warming-up en cooling down

Een goede warming-up en cooling-down verlaagt de kans op blessures erg. Bij een goede warming-up zorg je dat de spieren die je gaat trainen goed opgewarmd zijn. Als je jouw borst gaat trainen ga je daarom niet alleen even hardlopen op de loopband. Na je cardio ga je dan je borst opwarmen met bijvoorbeeld een aantal herhalingen met bench press met een laag gewicht of je doet een aantal push ups. Hoe jouw warming-up eruit ziet is afhankelijk van jouw niveau. Wat voorheen je training was kan op een geven moment je warming-up worden, omdat je steeds beter wordt. Bij een cooling-down zorg je ervoor dat je hartslag langzaam lager gaat. Hierbij hoort ook rekken en strekken.

Juiste intensiteit van de training en juiste gewichten

Tijdens trainingen zoek je jouw grenzen op, maar ga je niet over je grenzen heen. Maak of laat een trainingsschema passen wat past bij jouw niveau. Je kunt aanvoelen wanneer je de trainingen iets zwaarder kunt doen. Ga niet van niveau 1 naar niveau 10 na een training. Bouw het langzaam op. Als je een te licht gewicht pakt kan dit er ook toe leiden dat je een oefening verkeerd uitvoert, omdat er te weinig weerstand is.

Luister naar je lichaam

Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren. Voel je dat je moe bent? Krijg je pijn van een bepaalde oefeningen? Stop dan met de training of die bepaalde oefening.

Dit moet je lezen

Meest gelezen