vrijdag 21 juni 2024

Wat is Calisthenics?

Door de coronacrisis zijn de sportscholen lange tijd dicht geweest. Hierdoor zijn veel mensen buiten gaan sporten. Een sport is ideaal om buiten te doen, namelijk Calisthenics. In deze blog lees je wat het is en wat de voordelen ervan zijn.


Wat is Calisthenics?

Het woord Calisthenics is afgeleid van de twee Griekse woorden ‘Kalos’ en ‘Sthénos’. Kalos betekent mooi en Sthénos betekent kracht. Calisthenics is een street-workout, omdat je het letterlijk op straat doet.

Je doet duw-, buig-, trek-, sprong- en zwaaioefeningen met je eigen lichaamsgewicht als weerstand. Je gebruikt hiervoor dingen die buiten staan, zoals palen, bankjes en speeltuintjes.


Calisthenics oefeningen

Er zijn genoeg oefeningen waar je mee kunt variëren. Daarnaast kan je door middel van je lichaamsgewicht de oefening ook lichter of zwaarder maken. Zo kan je bijvoorbeeld een push up eerst op knieën uitvoeren, daarna op je tenen en daarna clapping push ups doen. Hieronder vind je een aantal andere oefeningen en variaties die je kunt doen:

Jumping jacks
Basic Jumping Jacks, Step Jack, squat Jumping jacks, Press jacks.

Squats
Normale squats, pistol squats, lateral step out squat, goblet squat, bulgarian split squat.

Triceps dips
Small triceps dips, wide triceps dips, Parallel bars dips, bench dip with knees bent.

Pull ups
Chin up, clapping pull ups, towel pull ups, hanging knee raises, negative pull ups.

Voordelen Calisthenics

Een groot voordeel is dat je buiten sport en geen sportschool nodig hebt. Dat scheelt ook geld. Dit kan je dan bijvoorbeeld uitgeven aan goede sportkleding. Buiten zijn is goed voor je geest en het zorgt ervoor dat je voldoende vitamine D aanmaakt.

Tegelijkertijd is het buiten sporten helaas ook een nadeel, omdat je afhankelijk bent van het weer. Een oplossing voor dit nadeel is dat je trainen in de sportschool combineert met het beoefenen van Calisthenics.

Een ander voordeel is dat je altijd en overal kunt trainen, zelfs op vakantie.
Doordat je functioneel traint loop je minder snel blessures op dan als je een geïsoleerde oefening doet in de sportschool, zoals een biceps curls.

Daarnaast is het voordelig dat je door het trainen met je eigen lichaamsgewicht veel je buikspieren traint. Hierdoor hoef je eigenlijk niet apart je buikspieren nog te trainen.

Wil je starten met Calisthenics? Bouw dit dan rustig op en begin met niet te zware oefeningen. Train minimaal drie keer per week om resultaat te boeken.

Dit moet je lezen

Meest gelezen