zondag 16 juni 2024

Tips voor kinderen met slaapproblemen

Komt je kind regelmatig niet in slaap of wordt je kind steeds in de nacht wakker? Slaapproblemen zijn niet alleen vervelend voor je kind, maar ook voor jezelf. Hieronder lees je tips voor kinderen met slaapproblemen.

Vermijd blauw licht

Blauw licht komt van alle elektronische apparaten. Dit verstoort je bioritme. Als het buiten donker wordt produceert je lichaam melatonine. Dit hormoon zorgt ervoor dat jij je moe valt. Als je in de avond veel blauw licht ziet wordt dit proces verstoord. Dit is vooral het geval voor kinderen die erg gevoelig zijn voor licht. Zorg ervoor dat je kind eind van de avond iets rustigs doet zonder elektronische apparaten. Je kind kan bijvoorbeeld een boekje lezen of rustig spelen.

Beperk suiker

Als je kind te veel suiker eet overdag en voornamelijk in de avond kan dit tot slaapproblemen zorgen. Dit is ook het geval bij cafeïne, bijvoorbeeld in energiedrankjes. Door de suiker voelt je kind zich energiek. Dit is echter voor een korte tijd. Als je veel suiker eet heb je veel pieken en dalen qua energie. Dit heeft een negatief effect op de slaapkwaliteit.

Voldoende beweging en sporten

Bewegen en sporten zorgt er op verschillende manieren voor dat je kind beter kan slapen. Ten eerste zorgt het sporten ervoor dat je je hoofd leeg maakt en dat je spanningen los laat. Hierdoor voelt je kind zich minder gestrest als het naar bed gaat en valt het sneller in slaap. Let op: laat je kind niet vlak voor het slapen gaan sporten. Hierdoor heeft je kind veel adrenaline en kan het juist ervoor zorgen dat je kind moeilijker in slaap valt. Voldoende beweging zorgt er ook voor dart je kind langer in de fase van diepe slaap zit. Tijdens de diepe slaap kom je echt tot rust en het zorgt voor goed herstel van het lichaam. Als je kind veel sport heeft het meer slaap nodig, omdat het lichaam meer moet herstellen. Ten tweede zorgt voldoende fysieke beweging ervoor dat je kind zich fysiek moe voelt. Dit helpt om beter in slaap te vallen. Een ander groot voordeel van voldoende beweging is dat je kind zich hierdoor beter kan concentreren.

Nachtmerries

Nachtmerries kunnen een oorzaak zijn dat je kind wakker wordt. Sommige nachtmerries kunnen worden voorkomen door bijvoorbeeld geen enge films of series te kijken voor het slapen gaan. Dit geldt ook voor enge boeken. We dromen vaak over wat we overdag hebben meegemaakt. Door te dromen verwerken we de gebeurtenissen. Een andere oorzaak van nachtmerries kan zijn dat je kind zich veel zorgen maakt of iets vervelends heeft meegemaakt. Als dit de oorzaak is moet er professionele hulp moeten worden gezocht om dit goed te verwerken. Als dit niet gebeurd zullen de nachtmerries waarschijnlijk terug blijven komen.

Dit moet je lezen

Meest gelezen