vrijdag 21 juni 2024

HIIT fitness workouts

Het internet staat vol diverse fitness workouts. Wat is het verschil tussen al deze workouts en wat zijn de voordelen? In deze blog lees jij over de workout HIIT.

Wat is HIIT?

HIIT betekent High Intensity Interval Training. Hierbij wissel je oefeningen af met periodes van rust of intensieve oefening. Een HIIT-training kan hierdoor verschillende vormen hebben. Het is belangrijk om altijd een warming-up en cooling-down te doen bij deze training.

In sportscholen wordt HIIT vaak aangeboden als ‘small group lesson’. Hierbij worden er meestal een stuk of tien oefeningen neergelegd en moet je een of twee rondes van deze oefeningen doen. Hierbij wordt er dan tussen de 10-30 seconden rust gegeven tijdens deze oefening.

Soorten HIIT

Er zijn verschillende vormen van HIIT, waarbij de periodes van rust en ‘werken’ en de totale duur verschillen. Je kunt de HIIT-vormen zelf ook aanpassen qua hoeveelheid setjes. Een setje is een ronde dat je een oefening doet oftewel een reeks van herhalingen. Het aantal herhalingen is hoe vaak je de oefening doet.

Bij HIIT wordt er geen vast aantal herhalingen bepaald. Je doet namelijk de oefeningen op tijd, waardoor het afhankelijk is van je snelheid hoeveel herhalingen je doet. Naarmate je meer sets hebt gedaan zal je ook vermoeider worden. Hierdoor zullen de aantal herhalingen meestal minder worden na een aantal sets. Een aantal soorten zijn:

Tabata
Een officiële Tabata Workout duurt 25 minuten. In deze 25 minuten doe je 8 sets van 5 verschillende oefeningen. Deze oefeningen doe je 20 seconden lang en daarna heb je 10 seconden rust. Dit herhaal je vervolgens 8 keer.

Als je een verminderde conditie hebt kan je beginnen met minder setjes. Als je een gevorderde sporter bent kan je de setjes verhogen. Je kunt er ook voor kiezen om de sets gelijk te houden en meer oefeningen te doen.

Turbulence training
Deze training duurt maximaal 45 minuten. Bij deze HIIT-training wissel je 8 herhalingen van kracht oefeningen af met 1 of 2 minuten cardio op hoge intensiteit. Je kunt zelf kiezen hoeveel oefeningen je doet. Dit is een training voor mensen met een goede conditie, omdat je tussendoor in principe geen rust hebt. Je kunt wel als je van oefening wisselt even rust nemen.

Power intervals
Bij deze HIIT-training doe je meestal cardio zoals zwemmen, roeien en rennen. Je traint 90 seconden en hebt 30 minuten actieve rust. Je kunt bijvoorbeeld 90 seconden hard fietsen en 30 seconden rustig fietsen.

Voordelen van HIIT


Uit wetenschappelijk onderzoek blijken er veel voordelen aan het beoefenen van hiit, namelijk:
-Je bloeddruk verbeteren
-Je cholesterol verbeteren
-Helpen bij afvallen

Een groot voordeel van HIIT is dat het niet veel tijd hoeft te kosten. In sommige gevallen kan HIIT meer gezondheidseffect hebben dan normale cardio- of krachttraining. Dit komt doordat hiit erg intensief is.

Bij HIIT is het wel belangrijk dat je goed de techniek van de oefening kunt. Als je dit niet doet is de kans op een blessure groot. Dit komt doordat de oefeningen tijdens HIIT op een snel tempo met veel herhalingen moet worden uitgevoerd.

Dit moet je lezen

Meest gelezen