vrijdag 19 april 2024

Drie fabels over honden die niet kloppen

fabels

De populaire media verspreidt veel fabels die eigenlijk niet helemaal kloppen. Zo ook over honden. De volgende drie fabeltjes over honden kloppen eigenlijk niet.

‘Honden zijn kleurenblind’

Hoewel veel films ons hebben proberen te overtuigen dat honden volledig kleurenblind zijn, is dat eigenlijk niet waar. Honden zijn gedeeltelijk kleurenblind, maar kunnen geel, groen en blauw of combinaties van die kleuren zien. Omdat beweging en helderheid belangrijker zijn voor honden, heeft hun gedeeltelijke kleurenblindheid niet veel invloed op ze.

‘De mond van een hond is schoner dan die van een mens’

Hoewel de meeste ziektekiemen in de mond van een hond hondspecifiek zijn en onschadelijk voor een mens, betekent dat niet dat de mond van een hond eigenlijk schoner is dan die van een mens. Ze zijn allebei vol van een redelijk gelijke hoeveelheid bacteriën – die niet allemaal tussen soorten kunnen worden overgedragen. Maar een hond likt veel dingen die de meeste mensen niet op of in de buurt van hun gezicht willen (vooral die honden die graag door de vuilnisbak graven), dus het is altijd een goed idee om knuffelsessies met je hond tot een minimum te beperken, vooral omdat een hond bacteriën op een mens kan overbrengen die tot een infectie kunnen leiden.

‘Een droge of warme neus betekent dat een hond ziek is’

Droogte of verkleuring van de neus van een hond betekent niet noodzakelijk dat een hond ziek is. De neus van een hond droogt van nature uit in zijn slaap, maar is ongeveer 10 minuten nadat hij wakker wordt weer normaal. Droogte kan ook te wijten zijn aan allergieën, zonnebrand of uitdroging, en de neuzen van sommige honden hebben de neiging om droger te worden naarmate ze ouder worden.