zaterdag 20 april 2024

Vaccinatiecijfer bij huisdieren zorgwekkend laag

Vaccinatiecijfer

De vaccinatiegraad bij huisdieren is te laag, dat concluderen de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), de Dierenbescherming en Stichting Zwerfkatten. Mensen blijken pas naar de dierenarts te gaan als hun harige huisgenoot iets mankeert en dat moet anders vinden de organisaties.

Uit onderzoek van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), de Dierenbescherming en Stichting Zwerfkatten blijkt dat de vaccinatiegraad van huisdieren in Nederland op een dieptepunt ligt. Slechts 55 procent van de honden zijn ingeënt tegen ziektes als het dodelijk Parvovirus. Bij katten ligt dit percentage nog lager op zo’n 25 procent en bij konijnen is het al helemaal laag: slechts 16 procent.

Tegen Hart van Nederland vertelt hondeneigenaar Lily over haar ervaring met een zieke hond. Vorig jaar kocht ze een Berner Sennenpup die na drie dagen doodziek bleek te zijn. Parvo, klonk de diagnose bij de dierenarts. Een ziekte waar de pup eigenlijk voor ingeënt zou moeten zijn, maar niets bleek minder waar.

“We zagen op Marktplaats een advertentie, we dachten bij mensen thuis”, vertelt Lily. Maar als ze willen komen kijken, krijgt ze ineens een ander adres en komen ze aan bij een bedrijf. “De honden zaten in een schuur en ik dacht nog: ‘Oké, dit klopt niet helemaal. Als het er vies en onbetrouwbaar uitziet doen we het niet.'”

Als Lily een puppy uitgekozen heeft, Buddy, rekent ze af waarna de kenneleigenaren tussen neus en lippen door vermelden dat Buddy uit Hongarije komt. In de auto begint de pup te spugen, Lily doet het af als wagenziekte. Maar eenmaal thuis heeft de hond hele dunne slijmerige ontlasting en belt ze toch de dierenarts. Die adviseert haar drie dagen lang Buddy’s poep op te vangen. “De volgende dag ging hij naar mijn ouders. Daar speelde hij een beetje, maar niet zoals je van een pup mag verwachten”, legt Lily uit.

“De dag daarna was hij meer dood dan levend”, herinnert ze zich. Omdat er ook bloed bij de ontlasting zit, neemt Lily Buddy zo snel als ze kan mee naar de dierenarts. “Daar begon hij ook bloed over te geven.” Na verschillende testen blijkt Buddy de ziekte parvo onder de leden te hebben, een dodelijke hondenziekte waar ze normaal gesproken ingeënt voor moeten zijn.

Gelukkig is het bij Lily en haar Buddy goed gekomen en is Buddy helemaal opgeknapt. “Buddy heeft het gehaald maar wij hadden op dat moment nog een hond, wat als hij het ook had gekregen”, vraagt Lily zich af.

Bron: Hart van Nederland