zaterdag 4 mei 2024

Katten kunnen COVID-19 oplopen door op het bed van hun baasje te slapen

COVID-19

Nieuw onderzoek dat dit jaar wordt gepresenteerd op het European Congress of Clinical Microbiology & Infectious Diseases (ECCMID) suggereert dat mensen met COVID-19 het vaak doorgeven aan hun huisdieren. Katten die op het bed van hun eigenaar slapen, lijken een bijzonder risico op infectie te lopen.

Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat katten en honden COVID-19 van hun eigenaren kunnen krijgen, maar het was niet duidelijk hoe vatbaar ze waren en wat hun kans op besmetting verhoogde. Het beantwoorden van deze vragen is zowel vanuit het oogpunt van volksgezondheid als diergezondheid belangrijk.

Om meer te weten te komen, bestudeerden Dorothee Bienzle, een professor in veterinaire pathologie aan de University of Guelph, Ontario, Canada, en collega’s katten en honden van mensen die COVID-19 hebben gehad.

De dieren, 48 katten en 54 honden uit 77 huishoudens, werden getest op antistoffen tegen COVID-19. Hun eigenaren werden ondervraagd over hoe ze met hun huisdieren omgingen, inclusief of ze ze aaiden en kusten en of ze op hun schoot mochten zitten of in hun bed mochten slapen. Ze werden ook gevraagd of ze hun huisdier mochten kussen of likken in het gezicht en hoe lang ze elke dag met hun huisdier doorbrachten. Andere vragen waren of hun huisdier ziek was geworden rond de tijd dat ze COVID-19 hadden en wat voor soort symptomen het dier had.

Ook werden 75 honden en katten die in een dierenasiel woonden en 75 zwerfkatten die in een goedkope dierenkliniek waren gezien, getest op antistoffen.

67% (32/48) van de eigen katten en 43% (23/54) van de eigen honden testten positief op antilichamen, wat aantoont dat ze COVID-19 hadden gehad. Dit in vergelijking met slechts 9% (7/75) van de honden en katten uit het dierenasiel en 3% (2/75) van de zwerfkatten.

20% (11/54) van de honden had symptomen, voornamelijk gebrek aan energie en verlies van eetlust. Sommige dieren hadden hoesten of diarree, maar alle symptomen waren mild en verdwenen snel.

27% (13/48) van de katten had symptomen, met een loopneus en moeite met ademhalen, de meest voorkomende symptomen van COVID-19. Hoewel de meeste gevallen mild waren, waren er drie ernstig.

De tijd die een baasje met zijn hond doorbracht en het soort contact dat hij met hem had, had geen invloed op de kans dat het dier besmet raakte.

Katten die meer tijd met hun baasjes doorbrachten, leken echter een hoger risico op infectie te lopen. En katten die op het bed van hun baasje sliepen, hadden meer kans op COVID-19.

De auteurs van het onderzoek zeggen dat de biologie van katten, inclusief hun virale receptoren, de ‘sloten’ die het virus losmaakt om cellen binnen te dringen, ze vatbaarder maken voor COVID-19 dan honden. Katten slapen ook vaker in de buurt van het gezicht van hun baas dan honden, waardoor ze meer blootgesteld worden aan infecties.

Ze voegen eraan toe dat het hogere besmettingspercentage bij dieren met eigenaren dan bij dieren uit het asiel en de zwerfdieren, in combinatie met resultaten van eerdere genetische studies, betekent dat de meest waarschijnlijke overdrachtsroute van mens op huisdier is, in plaats van andersom. .

Professor Bienzle concludeert: ‘Als iemand COVID-19 heeft, is er een verrassend grote kans dat ze het doorgeven aan hun huisdier. Katten, vooral degenen die op het bed van hun baasje slapen, lijken bijzonder kwetsbaar. Dus als je COVID-19 hebt, 19, raad ik aan afstand te houden van je huisdier – en het uit je slaapkamer te houden.’

‘Ik raad ook aan om je huisdier uit de buurt van andere mensen en huisdieren te houden. Hoewel het bewijs dat huisdieren het virus kunnen doorgeven aan andere huisdieren beperkt is, kan het niet worden uitgesloten. het virus weer aan mensen overdraagt, kan de mogelijkheid niet volledig worden uitgesloten.’