donderdag 28 maart 2024

Franse Bulldogs hebben een hoger risico op 20 veelvoorkomende gezondheidsproblemen

Franse Bulldogs

Franse Bulldogs hebben een significant grotere kans om te worden gediagnosticeerd met 20 veelvoorkomende aandoeningen in vergelijking met andere hondenrassen, meldt een onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Canine Medicine and Genetics. Om de risico’s van ademhalingsstoornissen die samenhangen met de typische kortere snuit en platte kop van Franse Bulldogs te verminderen, stellen de auteurs voor om de focus te verleggen naar meer gematigde kenmerken.

Auteurs van het Royal Veterinary College (Hertfordshire, Engeland) gebruikten gegevens van dierenartspraktijken in het Verenigd Koninkrijk vanaf 2016 met behulp van de VetCompass-database, waaronder 2.781 Franse Bulldogs en 21.850 andere hondenrassen.

Dan O’Neill en collega’s vergeleken diagnoses voor 43 specifieke aandoeningen tussen Franse Bulldogs en andere hondenrassen. De auteurs merkten op dat Franse Bulldogs een significant groter risico liepen dan andere honden voor vernauwde neusgaten (42,14 keer groter risico), obstructief luchtwegsyndroom (30,89 keer groter risico), oorafscheiding (14,40 keer groter risico) en huiddermatitis (11,18 keer groter risico). risico).

Van de Franse Bulldogs die in het onderzoek waren opgenomen, ontdekten de auteurs dat bij 1.764 (63,4%) een of meer stoornissen waren vastgesteld, vergeleken met 14.442 (66,1%) van andere hondenrassen. Dit suggereert dat Franse Bulldogs een iets lagere kans hebben om gediagnosticeerd te worden met een aandoening in het algemeen, maar kan ook aangeven dat eigenaren beter zijn in het identificeren van gezondheidsproblemen bij andere hondenrassen.

Ondanks dat ze een hoger risico hebben op het ontwikkelen van 20 veelvoorkomende aandoeningen, hadden Franse Bulldogs een lagere kans om gediagnosticeerd te worden met 11 van de 43 veel voorkomende aandoeningen in vergelijking met andere honden, waaronder ongewenst gedrag, kreupelheid en obesitas. Dit benadrukt dat het ras het potentieel heeft om naar een gezonder profiel te evolueren. De auteurs suggereren dat selectief fokken weg van de extreem risicovolle fysieke kenmerken van Franse Bulldogs, zoals kortere snuiten en huidplooien, die worden geassocieerd met gezondheidsstoornissen, de algehele gezondheid van het ras zou kunnen verbeteren.