vrijdag 29 maart 2024

Zo kunnen hulphonden helpen bij symptomen van PTSS

hulphonden

Een nieuwe analyse duikt in het gebruik van hulphonden door Amerikaanse veteranen met posttraumatische stressstoornis (PTSS), verhelderende factoren en mechanismen die ten grondslag kunnen liggen aan de mentale gezondheidseffecten van deze relaties. Clare Jensen van Purdue University, Indiana, VS, en collega’s presenteren deze bevindingen in het open-access journal PLOS ONE op 27 juli 2022.

Eerder onderzoek suggereert dat het koppelen van een veteraan aan een hulphond geassocieerd is met een lagere ernst van PTSS. De mechanismen die ten grondslag liggen aan deze potentiële voordelen zijn echter onduidelijk. Om het begrip te verbeteren, bestudeerden Jensen en collega’s 82 militairen of veteranen en hun hulphonden, die allemaal waren getraind om PTSS-symptomen te verlichten. Kort voordat de veteranen en honden werden gekoppeld, en opnieuw na een periode van drie maanden samen, voltooiden de veteranen een aantal verschillende onderzoeken en lieten de onderzoekers aanvullende observaties maken om een ​​gedetailleerd beeld te krijgen van de interactie tussen veteraan en hond.

De onderzoekers analyseerden eerst de resultaten van enquêtes en records met betrekking tot persoonlijke kenmerken van de hulphonden en veteranen, en de hechte band. Ze ontdekten dat de meeste van de geëvalueerde hondenkenmerken niet geassocieerd waren met betere of slechtere resultaten voor de mentale gezondheid van veteranen, behalve een lagere prikkelbaarheid van de hond, die geassocieerd was met een lagere ernst van PTSS-symptomen en een nauwere relatie tussen veteraan en hond.

Vervolgens onderzochten de onderzoekers mogelijke mechanismen die ten grondslag liggen aan de verlichting van psychologische symptomen door de resultaten te analyseren van enquêtes en observaties die het gedrag van honden, trainingsmethoden en het gebruik van specifiek opgeleide taken vastlegden. Een betere geestelijke gezondheid werd in verband gebracht met een aantal factoren, waaronder de perceptie dat de zorg voor de hond gemakkelijk is en een nauwere band tussen veteraan en hond. De analyse vond ook een verband tussen een ergere depressie en het vragen van hulphonden om vaker de sociale begroeting te starten. Veteranen die vaker hun honden vroegen om hen te waarschuwen voor een mens die van achteren naderde, hadden meer kans op meer angst, maar minder hevigheid van PTSS-symptomen.

Verder onderzoek zal nodig zijn om deze bevindingen uit te breiden, wat mogelijk kan leiden tot een beter begrip van hoe veteranen kunnen worden geïdentificeerd die baat kunnen hebben bij hulphonden en hoe honden het beste kunnen worden geselecteerd en getraind. Clare Jensen voegde toe: “Deze studie biedt nieuwe informatie over hoe en waarom hulphonden de geestelijke gezondheid van sommige veteranen met PTSS kunnen verbeteren. We zijn vooral de militaire veteranen dankbaar die dit mogelijk hebben gemaakt door hun tijd en ervaringen met ons te delen.”