vrijdag 21 juni 2024

Waarom je ‘hangry’ wordt en hoe jij er minder last van krijgt

Word jij boos als je honger hebt? Dat noem je ook wel ‘hangry’. Het woord hangry is een combinatie van hungry en angry. In deze blog lees je hoe dit komt en hoe je dit kunt veranderen.


Wat is de oorzaak van ‘hangry’ worden?

Je wordt hangry doordat je bloedsuikerspiegel niet op peil is. De bloedsuikerspiegel staat voor de hoeveelheid insuline in je bloed. Als je een te lage bloedsuikerspiegel hebt krijg je onder andere honger, wordt je duizelig, krijg je hoofdpijn, ga je zweten en wordt je hangry.

Een lage bloedsuikerspiegel krijg je door te weinig te eten, te veel sporten (zonder goed erbij te eten) of te laat te eten. Daarom komt hangry worden vaker voor bij mensen die op een streng (crash) dieet zijn.

Door de lage bloedsuiker kan jij je minder goed beheersen, waardoor je sneller boos kunt worden. Tegelijkertijd geeft je lichaam het stresshormoon cortisol af als je honger hebt. Door stress kan je ook sneller boos worden.

Hoe kan je minder vaak hangry worden?

Eigenlijk is het heel simpel. Eet op tijd en sla geen maaltijden over. Een gestructureerd voedingspatroon met 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes is een goede richtlijn. Houd 2-3 uur tussen de verschillende maaltijden.

Eet op deze momenten voedzame voedingsmiddelen met eiwitten, vezels en weinig suiker. Als je veel suikerrijke voedingsmiddelen eet daalt je bloedsuikerspiegel weer snel.

Plan het eten ook rondom het sporten, zodat je niet lange tijd na het sporten niet eet. Vlak na het sporten eten is bovendien goed voor je herstel. Dan staan je spiercellen namelijk over. Hierdoor kan je minder spierpijn hebben als je op tijd eet na het sporten.

Het kan ook helpen als je toegeeft aan de emoties die je op het moment van ‘hangry’ zijn hebt. De eerste emoties die je voelt zijn ‘primaire emoties’. Als je deze niet accepteert en ze tegenwerkt krijg je ‘secundaire emoties’. De primaire emoties duurt slechts een aantal seconden en een secundaire emotie (de emotie gevolgd op de primaire emotie) kan heel lang aanhouden.

Intuïtief eten kan ook helpen bij het verminderen van ‘hangry’ momenten, omdat je luistert naar je honger- en verzadigingsgevoelens.

Dit moet je lezen

Meest gelezen