vrijdag 21 juni 2024

Verzorging voor vette huid

Wanneer heb je een vette huid?

Bij een vette huid glimt de zone rond de neus en het voorhoofd meer dan de rest van je gezicht. Deze zone wordt ook wel de ’t-zone’ genoemd. Dit komt doordat de huid daar dikker is en de talgproductie in dat gebied hoger is dan bij mensen zonder een vette huid. Bij een dikkere huid zit er meer talg in het huidoppervlak.
Tijdens periodes van stress kan je lichaam meer androgene hormonen aanmaken. Deze hormonen stimuleren de talgproductie. Hierdoor kan je huid (nog) vetter zijn in tijdens van stress. Nog een reden om voldoende te relaxen!

Dagelijkse routine

Sla nooit een dag over om je vette huid goed te verzorgen. Dit leidt tot een nog vettere huid. Als er bijvoorbeeld make-up achterblijft wordt de huid nog vetter.


Reinigen

Reinigen doe je twee keer per dag (s’ ochtends en s’ avonds) met een mild in water oplosbaar reinigingsproduct. Als je dit met een sterk reinigingsproduct doet droogt je huid uit, waardoor er nog meer talgproductie ontstaat.

Het klinkt logisch dat je jouw huid moet uitdrogen om een minder vette huid te krijgen. Dit is juist niet het geval.

Toner

Gebruik een toner die alcoholvrij is. Een toner met antioxidanten voedt de huid. Het herstelt je huid, verwijdert de laatste sporen van je reiniger/make-up en maakt grove poriën kleiner.


Verwijder te veel talg


Dit kun je doen door bijvoorbeeld eens per week een kleimasker te gebruiken. Dit absorbeert de overbodige talg. Er zijn ook andere huidverzorgingsproducten te koop die overbodige talg verwijderen.

Dagcrème en nachtcrème


Kies een dag- en nachtcrème speciaal voor de vette huid. Gebruik een crème met een beschermingsfactor als het zonnig weer is. Als je dit niet doet kan de huid nog meer uitdrogen.

Leefstijl

Er zijn verschillende factoren die je huid vetter kunnen maken. De volgende aandachtspunten kunnen je huid minder vet maken.

Beperk stress
Zoals je eerder hebt gelezen kan stress je huid (nog) vetter maken. Door chronische stress ben je ook gevoeliger voor bacteriën. Deze kunnen de vette huid verergeren. Beperk daarom waar mogelijk stress.

Voldoende drinken
Hiermee bedoel ik natuurlijk geen alcohol. Voldoende water is nodig, omdat bij een tekort aan vocht je lichaam meer talg gaat produceren. Hieronder mag je ook thee en koffie zonder suiker meetellen. Drink minimaal 1,5 tot 2 liter per dag. Als je sport tel je het drinken tijdens het sporten niet mee bij deze 1,5 tot 2 liter.

Gezond en gevarieerd eten
Als je gevarieerd en gezond eet heeft dit effect op je huid. Het kan jouw vette huid namelijk minder vet maken. Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel, zoals vette vis, fruit, groenten, peulvruchten en volkoren granen. Beperk bewerkt voedsel, zoals pizza, kant-en-klare producten en fastfood.

Ben je gezegend met een normale huid? Lees dan de blog ‘Verzorging voor normale huid’? Heb je pech en juist een droge huid? Lees dan de blog ‘Verzorging voor droge huid

Dit moet je lezen

Meest gelezen